Type:Rider
Gothic, Garamond, Futura, Helvetica, Comic Sans. Lettertypes waar sommige mensen van gruwen, en anderen immens van houden. In deze app, een verrassende combinatie van videogame en boek, reist de speler door de veelzijdige geschiedenis van de typografie. Deze vindt zijn oorsprong in de grottekeningen in Afrika, de hiërogliefen van Egypte en het Chinese tekenschrift, maar zou pas echt vorm krijgen met de uitvinding van de drukpers door Gutenberg. Vanaf dat moment zag het ene na het andere lettertype het levenslicht. Van de Garamond, Times New Roman en Clarendon, die uitblinken in transparante eenvoud, tot de fonts voor het computertijdperk: de blokkerige Pixel en de speelse Comic Sans. Ze keren stuk voor stuk terug in de sfeervolle en originele vormgeving van deze app. Met twee inktballetjes rolt, zweeft en springt de speler door de gamewerelden, om de lettertypes als hindernis te omzeilen en als bonusmuntjes te verzamelen. Steeds als een level is uitgespeeld, slaat er een nieuw hoofdstuk over de geschiedenis van de typografie open – eveneens in het betreffende lettertype. Naast de app voor computer, tablet en smartphone, bestaat Type:Rider uit een interactieve installatie voor musea en een sociaal spel op Facebook.