Via Dolorosa
Jaarlijks waggelen devote mannen door de Via Dolorosa in Malaga. Letterlijk vertaald betekent het Weg van Verdriet, maar het verwijst ook naar de Kruisweg, de lijdensweg van Jezus door Jeruzalem met het kruis op zijn schouders. In Malaga dragen de mannen 'tronos' – loodzware platforms met beelden van heiligen – in processie door de straten. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden laat regisseur Menno Otten de bewuste Zuid-Spaanse weg helemaal niet zien. Samen met cameraman Lennart Verstegen maakt hij alleen maar close-ups van de mannen. Vlak voordat ze het gewicht torsen zie je de spanning. Er wordt wat water gedronken. Dan klinkt het sein en duwen ze het gewicht omhoog met hun schouders. Ook het beeld is niet te zien, maar kennelijk is het gevaarte omhoog en moeten ze in beweging komen. Misschien is het door intensieve training of gewoon het dictaat van het immense gewicht, maar de mannen deinen in perfecte harmonie door de straten. Zij aan zij, rug tegen borst. Bij het verplaatsen van het gewicht van het ene op het andere been deint er een nieuwe galerij aan grimassen het beeld in. De camera zoomt in en de broeders doen het werk in de oranje gloed van de straatlantaarns.