Burden of Dreams
Een ontluisterend verslag van de krankzinnige omstandigheden waaronder Werner Herzog zijn meesterwerk Fitzcarraldo (1982) filmde. Net als de megalomane hoofdpersoon wilde Herzog een stoomschip over een berg in de Peruaanse jungle tillen, om een opera in het oerwoud te bouwen.
De opnames werden geplaagd door een schier eindeloze reeks tegenslagen. Hoofdrolspeler Jason Robards werd ziek nadat veertig procent van de film opgenomen was. Zijn vervanger Klaus Kinski, toch al berucht om zijn bovenmenselijke woede-uitbarstingen, bepaalde de sfeer op de set met zijn explosieve karakter. En dan was er nog een grensoorlog tussen Peru en Ecuador die de opnames teisterde, om nog maar te zwijgen van een vliegtuigongeluk, langdurige stortbuien en vijandige indianen. Vele acteurs verlieten de set, onder wie Mick Jagger, die door alle vertragingen niet langer meer kon blijven.
Volgens Herzog leer je de mens pas onder extreme druk kennen. Opgezet als een etnografisch document, toont deze documentaire de ware Herzog, die hysterisch het onmogelijke trotseert.