Music for Black Pigeons
Wat betekent het om muzikant te zijn? Op deze vraag kunnen de hoofdpersonen van de documentaire Music for Black Pigeons geen antwoord geven. Tenminste, niet in woorden. Ze reageren met muziek, gecreëerd in de studio’s waar de camera op hen werd gericht.
Veertien jaar lang volgden de filmmakers Jørgen Leth en Andreas Koefoed de Deense gitarist en componist Jakob Bro bij zijn ontmoetingen met hedendaagse jazzhelden als Lee Konitz, Bill Frisell en Midori Takada. De onuitgesproken maar duidelijk zichtbare vreugde en bewondering bij de begroetingen zeggen alles wat ze niet in taal kunnen vatten. En als de klanken van de verschillende instrumenten de ruimte vullen, ontstaat er pure magie, iets wat de muzikanten zelf ook niet altijd kunnen duiden.
De film beweegt zich kalm voort. Net als de composities van Bro, die uitnodigen tot reflectie. Wat in elk geval duidelijk wordt, is dat de liefde voor muziek universeel is en zich niet stoort aan nationaliteit, gender, kleur of leeftijd.