When We Were Them
“In het midden van Bosnië in een niemandsland, ver van waar zij willen zijn, lijden duizenden migranten”, horen we in een voice-over. Vervolgens zien we dronebeelden van een met hoge hekken omringd kamp in een bos. Het doet denken aan een gevangenis. Zo ervaren de vluchtelingen het ook, zodat velen uit de “kamphel” ontsnappen. Zij zoeken onderdak in verlaten, vervallen gebouwen in de steden. Zonder water en elektriciteit proberen ze in de kou te overleven. Sommigen wachten niet af, maar proberen naar West-Europa te vluchten.
When We Were Them is een aanklacht tegen het Europese vluchtelingenbeleid, maar richt zich specifiek tot de Bosnische bevolking. Hoe is het mogelijk dat een volk dat in het recente verleden zelf werd getroffen door dodelijke haat, nu vluchtelingen als criminelen behandelt: “Zijn we vergeten hoe het was toen wij hen waren?”