The Crisis of Credit Visualized
Iedereen heeft er inmiddels van gehoord of, erger nog, is erdoor getroffen: de kredietcrisis. Maar weinig mensen weten precies waardoor het zover heeft kunnen komen. Jonathan Jarvis, een student aan het Amerikaanse Art Center College of Design in Californië, besloot de 'Crisis of Credit' voor zijn afstudeerproject te visualiseren. In een korte animatiefilm legt hij met eenvoudige iconen uit wat er misging met het Amerikaanse financiële systeem. Overzichtelijke schema's verbinden huizenbezitters met investeringsbanken en verzekeringsmaatschappijen. Aan het eind weet iedereen dat en niet te onderschatten factoren zijn in de ineenstorting van de wereldeconomie. Duidelijk wordt ook dat deze crisis er al jaren aan zat te komen maar dat bedrijven de steeds groeiende schulden handig doorverkochten aan de volgende investeerder en ondertussen meer hypotheken bleven verstrekken. Totdat er geen enkele Amerikaan meer over was om nog een extra hypotheek aan te slijten. Jarvis is onderdeel van The New Mediators, een groep ontwerpers die een combinatie van grafisch ontwerpen, journalistiek en narratieve analyse gebruikt om complexe situaties tot hun essentie terug te brengen.