Salesman
Met deze film, zonder twijfel hun meest besproken werkstuk, sloegen de gebroeders Maysles (samen met Charlotte Zwerin) een nieuwe weg in. Voor het eerst waren gewone mensen het onderwerp en durfden ze het aan om een film van speelfilmlengte te maken. Het verhaal volgt vier huis-aan-huis-bijbelverkopers gedurende zes weken, eerst in Boston en later op een verkoopreis in Miami. We volgen hun manhaftige pogingen om hun waar te verkopen aan terughoudende huisvrouwen en verveelde echtgenoten, waarbij ze gebruikmaken van een heel arsenaal aan vleierij en kwinkslagen. De vier zijn niet allemaal even succesvol, en zo geeft de film niet alleen een geestig maar ook een dramatisch beeld van een wereld die vooral gericht is op succes en winst.