Waiting for Superman
Het openbare basisonderwijssysteem in de VS is de afgelopen decennia naar een bedenkelijk niveau afgezakt en stoomt, juist nu het land schreeuwt om hoogopgeleide werkkrachten, onvoldoende kinderen klaar voor hogere opleidingen. Davis Guggenheim, de regisseur van \i An Inconvenient Truth\i0 , brengt het probleem in kaart en roept op tot een daadkrachtige aanpak. Daarvoor maakt hij gebruik van wervelende pamflettechnieken: in hoog tempo rollen de schokkende statistieken en grappige animaties over het scherm, afgewisseld met speelfilmfragmentjes en korte statements van deskundigen. Onder hen een bevlogen toponderwijzer, een kordate onderwijshervormer en Microsoft-topman Bill Gates. Daarnaast volgt Guggenheim, die het geheel van betrokken commentaar voorziet, enkele kwetsbare kinderen die hogerop willen komen. Maar de kans op plaatsing op een goede openbare school is letterlijk een loterij. Verscheidene deskundigen betogen dat de ondermaatse onderwijsresultaten te wijten zijn aan de omstandigheid dat de onderwijskrachten nauwelijks worden afgerekend op hun prestaties. Omdat het systeem te veel arbeidszekerheid heeft ingebouwd voor het onderwijzend personeel, betalen de kinderen uit achterstandsmilieus uiteindelijk de rekening, die vervolgens doorschuift naar de totale Amerikaanse samenleving. Toch besluit Guggenheim, regisseur van Barack Obama's 'infomercial'\i \i0 die aan de vooravond van de laatste presidentsverkiezingen werd uitgezonden, met een actieve boodschap van hoop op verandering.