Shot the Voice of Freedom
In Afghanistan voeren de Taliban na de terugtrekking van de Amerikaanse troepen in 2021 een schrikbewind, met name tegen vrouwen. Met gevaar voor eigen leven en dat van hun geliefden protesteren groepen vrouwen tegen het regime. Ze komen op voor het recht op vrijheid, onderwijs en veiligheid. Reshmin en haar zus zijn twee van deze vrouwen, die door de filmmaker worden gevolgd en geïnterviewd.
Binnenshuis zien we hoe ze overleggen, acties voorbereiden en discussies voeren met familieleden die bang zijn. Buitenshuis, in het geheim gefilmd, scanderen ze leuzen, vaak omgeven door gewapende Taliban-soldaten. De demonstraties eindigen niet zelden in bloedig geweld.
De film maakt duidelijk hoe moeilijk en dapper de strijd tegen de onderdrukking is. Reshmin vecht niet alleen tegen de Taliban, maar ook tegen haar eigen angst en die van de vrouwen om haar heen. Er zijn arrestaties, intimidaties en afgedwongen bekentenissen op televisie. De internationale gemeenschap, tot wie de demonstraties mede gericht zijn in de hoop op een politieke reactie, blijft gedurende dit alles angstwekkend stil.