't Schot is te boord
Het vissersleven in Scheveningen maakt zich op voor een nieuwe vaart op zee. Alles wordt in orde gemaakt, de schepen geboend door de mannen en de netten geknoopt door de vrouwen. Ambachtslieden maken de tonnen voor de vis en het mechaniek van de schepen wordt aan een laatste controle onderworpen. Dan wordt er uitgevaren, op weg naar een juiste plek voor een goede haringvangst. De Doggersbank, een plek waar meerdere Europese vissers hun geluk beproeven. Met een oog voor precisie filmt van der Horst de arbeid van de vissers die de vangst aan het voorbereiden zijn. De nachtopnames van de vangst zelf geven een bijzondere indruk van de uitputtende bezigheden van dit arbeidsintensieve beroep.