The Disappearance of Shere Hite
Waar is Shere Hite gebleven? De feministische schrijver-onderzoeker veroorzaakte in 1976 een kleine maatschappelijke aardbeving met haar onderzoek naar het vrouwelijk orgasme. Op basis van duizenden anonieme enquêtes onder Amerikaanse vrouwen concludeerde ze onder andere dat vrouwen geen penetratie nodig hebben om tot een orgasme te komen – andere manieren van stimulatie zijn vele malen effectiever.
Het boek waarin ze de openhartige getuigenissen van vrouwen deelde, The Hite Report, werd een wereldwijde bestseller. Het staat nog altijd in de top 30 van best verkochte boeken ooit in de VS. Haar bevindingen weerspraken wat de gevestigde orde altijd had beweerd, en waren een voorloper in discussies over gender en seksualiteit. Toch is haar naam bij jongere generaties vrijwel onbekend.
Met behulp van uitgebreid archiefmateriaal en interviews met direct betrokkenen schetst regisseur Newnham wie de flamboyante en charismatische Hite was, in welk tijdperk ze opereerde, en hoe de tegenwerking die ze steeds meer ondervond (en die wrang genoeg tegelijkertijd haar boodschap bevestigde) ertoe leidde dat ze zich terugtrok uit het openbare leven.