Uaxuctum
Uaxuctum is een prehistorisch Maya-heiligdom in hedendaags Guatemala. De tempelstad werd herontdekt in 1916 en spreekt sindsdien tot de verbeelding, omdat de Maya’s zelf de stad om religieuze redenen zouden hebben vernietigd.
De Italiaanse componist Giacinto Scelsi, van wie werk en leven door Sebastiano d’Ayala Valva worden belicht in Giacinto Scelsi. The First Motion of the Immovable, liet zich door dit verhaal inspireren voor het orkeststuk Uaxuctum (1966), dat behoort tot de meest complexe muziek die hij ooit schreef. Het duurde zelfs 21 jaar voordat het stuk voor het eerst ten uitvoer werd gebracht. De ongebruikelijke instrumentatie, waaronder zes contrabassen, een olievat en een groot arsenaal blaasinstrumenten, wordt niet alleen op conventionele wijze bespeeld, maar ook gewreven of hijgend aangeblazen. Koor en zangers stoten woordloze klanken uit.
De uitvoering van het Radio France Choir en Philharmonic Orchestra is opgenomen met VR-camera’s om de staat van trance te bereiken die Scelsi voor ogen stond. De kijker staat afwisselend tussen en boven de musici, ondergedompeld in geluid. De monumentale concertzaal lost op en de tempels van de oude Maya-stad komen tevoorschijn. Muziek en beeld vallen samen.