Fightville
"De energie in de ring is bijna spiritueel", zegt een beoefenaar van Mixed Martial Arts (MMA), die in de ring "in contact komt met de aap in mij". Welkom in de wereld van het vrije gevecht, dat de laatste jaren sterk aan populariteit wint. Bij MMA is in principe elke techniek geoorloofd, met uitzondering van handelingen die te riskant zijn of wettelijk verboden. volgt enkele ambitieuze MMA-beoefenaars tijdens hun zware trainingen op een Martial Arts Academy in de aanloop naar een belangrijk gevecht. De camera zit de vechters dicht op de huid - bloed, zweet en tranen zijn pijnlijk zichtbaar. De verschillende episodes worden ingeleid door een citaat van een groot denker of dichter, van Friedrich Nietzsche tot Walt Whitman. De moderne gladiatoren geloven heilig dat ze het verwezenlijken van hun droom, de status van gefortuneerd kampioen, helemaal zelf in de hand hebben. Omdat je een overwinning niet cadeau krijgt en elk detail telt, is hun toewijding groot. Een afgewogen dieet is van levensbelang. Eén van de vechters valt af omdat hij wegens privébeslommeringen niet lekker in z'n vel steekt en tegen zichzelf in bescherming moet worden genomen. "Het doel is niet om te winnen", filosofeert een trainer. "Wij maken betere mensen".