Feet in Water, Head on Fire
De dadelpalm groeide uit tot hét symbool van Coachella Valley, nadat Californische boeren de vruchtboom begin twintigste eeuw importeerden vanuit het Midden-Oosten. De palm is ook de verbindende factor in Feet in Water, Head on Fire waarin filmmaker Terra Long een intiem portret schetst van een door mensenhanden gevormd én misvormd gebied.
Via losjes gestructureerde impressies, gedraaid op 16mm, neemt Long de kijker mee langs tal van bewoners van de vallei. Het inheemse Cahuilla-volk dat nu al generaties lang het zware werk doet. De landeigenaren wier voorouders destijds de eerste plantages aanlegden. En de gepensioneerde witte bewoners wier villawijken en golfbanen veel van het schaarse water verbruiken.
De overkoepelende indruk die Longs film nalaat is die van een kwetsbare streek op de San Andreasbreuk waarvan de bewoners niet lijken te beseffen hoezeer hun bestaan samenvalt met de grillen van de natuur. Want waar tektonische activiteit ooit Coachella Valley vormde, kan een volgende aardschok alles weer ongedaan maken.