I Love the Army
In een zelfgemaakte home video legt de dan twaalfjarige Jade uit waarom het zoveel leuker is om met jongens om te gaan. Een jaar later speelt ze als enige meisje mee in een stoer legerspel. Jade: "Jongens zijn gewoon cool. Jongens huilen minder snel en zijn niet bang om vies te worden." Het liefst wil ze na de HAVO het Israëlische leger in. Ze weet veel over wapens en ziet soldaat worden helemaal zitten. Op haar kamer stelt ze zich lachend voor hoe het er daar aan toe gaat: "Opdrukken, honderd keer!" Op haar veertiende wordt Jade tijdens een trip naar Israël gevolgd, als ze bij een echte legerbasis op bezoek mag. Jade voelt zich verbonden met het land. "Mijn moeder is er geboren. Israël voelt als een tweede huis." Naast haar stoere bezigheden, is ze ook een groot fan van dansen. En nee, dat doet ze liever niet in een jurk. Bovendien leidt zij graag de danspartner, in plaats van andersom. Toch zal ze tijdens haar afdansen een echte jurk moeten dragen. Regisseur Jaap van Heusden maakt een pakkende montage van twee jaar uit Jade's leven. Haar stoere leven met legerkleuren wordt afgewisseld met onoverkomelijke jurkenstress en make-up. Dat zijn dan weer echte meidenzaken.