De gebedsgenezer
In het begin van de jaren zestig maakte Jan Vrijman voor de Nederlandse sociaal?democratische televisieomroep VARA een serie reportages over opmerkelijke aspecten uit de Nederlandse samenleving. Zijn reportage over de activiteiten van gebedsgenezer Johannes Maasbach werd door deze omroep als "te gevaarlijk suggestief voor het kijkerspubliek" beoordeeld en niet uitgezonden. DE GEBEDSGENEZER doet verslag van een bijeenkomst waarin de deelnemers tot religieuze extase worden gebracht. In een cinéma vérité stijl toont Vrijman de bizarre aspecten van religieuze vervoering, die in contrast staat met het veronderstelde nuchtere koopmanskarakter van Nederlanders. Dit dualisme tussen realiteit en hemelse vervoering, tussen het aardse en het onaardse, is het thema van de film.