Een koninklijk gezelschap
EEN KONINKLIJK GEZELSCHAP is een documentaire-film in vijf delen over het Koninklijk Concertgebouworkest. Filmmaker Roel van Dalen liep gedurende bijna een jaar mee met het orkest en was met een cameraploeg aanwezig tijdens vele repetities, concerten, audities, CD-opnamen, bij bestuursvergaderingen en allerhande zakelijke activiteiten. Bovendien reisde hij mee met het orkest naar Zuid-Korea, China en Japan tijdens de zeer prestigieuze tournee die het orkest in september 1996 naar het Verre Oosten maakte. In deze documentaire staat niet per definitie de muziek centraal, maar eerder de mensen die deel uitmaken van het collectief. Zo is er onder meer aandacht voor een conflict tussen de zakelijke en artistieke leiding en zien we hoe de spanningen tussen chef-dirigent Riccardo Chailly en het orkest hoog oplopen omdat de werkdruk voor velen al wekenlang te hoog is.