Het rijk der schimmen
Uitgangspunt voor deze film is het tweede gebod: ‘Gij zult geen gesneden beelden maken, noch u daarvoor neerbuigen, noch hen dienen’. Beeldend kunstenares Fiona Tan brengt een aantal verschillende foto-verzamelingen bij elkaar in een film. Ze vraagt zich af wat deze soms alledaagse, soms overbekende beelden betekenen voor hun bezitters en voor haarzelf. We zien bijvoorbeeld de lievelingsfoto’s van verschillende mensen en de mislukte en afgedankte kiekjes van amateur-fotografen. Die foto’s zeggen vaak meer over de wereld dan de meeste krantenfoto’s. De film is opgenomen in zowel zwart-wit als kleur, experimenteert met het gevonden materiaal en is gemonteerd in de vorm van een associatieve collage.