Good Fortune
"Er is een hoop troep, maar het leven is ok\'e9", verwoordt een Keniaanse vrouw de situatie in de achterstandswijk Kibera in Nairobi. Ze ziet de plannen van de Verenigde Naties en de Keniaanse regering met lede ogen aan. De wijk moet worden leeggeruimd om plaats te maken voor nieuwe, mooie huizen. De bewoners van Kibera, die zulke projecten eerder in corruptie hebben zien stranden, weten zeker dat ze hun huis zullen verliezen. "Een slimme manier om ons eruit te zetten." Ook op het platteland is men ervan overtuigd dat een belangrijke investering van het Amerikaanse bedrijf Dominion Farms Ltd. niets dan slechts brengt. Volgens het bedrijf is het juist tijd om Kenia "op hetzelfde welvaartsniveau te brengen als de rest van de wereld". \i Good Fortune\i0 geeft een inkijkje in het dagelijks leven van zowel de stads- als plattelandsbewoners van Kenia, die geen enkele reden zien voor (blanke) inmenging van buitenaf. De kijker wordt geconfronteerd met de standaardidee\'ebn over rijk en arm die in de westerse wereld bestaan. Want wat is armoede? "Ik ben niet arm, ik heb een hulpbron", zegt een man over het grote moeras waaraan hij leeft. Dat de vechtlust van de bevolking overheerst, blijkt als president Kibaki wordt herkozen en er overal in Nairobi rellen uitbreken. Het lijkt een strijd van David tegen Goliath.