Impreza – The Celebration
In aanloop naar de viering van een gouden bruiloft in Polen, helpt de voltallige familie met de feestvoorbereidingen. Ook twintiger Ola, nicht van het bruidspaar, is vanuit haar Duitse woonplaats naar Warschau afgereisd. Maar een werkelijk 'thuiskomen' wordt dit bezoek niet, want al snel ontdekt ze dat er iets fundamenteel veranderd is in haar geboorteland – en in haar bloedeigen familie. Het is verkiezingstijd in Polen en vrijwel iedereen is conservatiever dan ooit geworden. Dat ontdekt de Ola tijdens de verhitte discussies over hete hangijzers zoals de Europese Unie, abortus, migratie en propaganda. In de dagen voor het feest registreert de camera, onzichtbaar tussen de familiediscussies zwermend, hoe Ola steeds verder van haar familieleden vervreemd raakt – ondanks de feestvreugde. Gesprekken meanderen rap van havermoutpap, nagellak en zelfgemaakte waar naar politiek, genderissues en islam. Deze intieme blik op de hoog oplopende gemoederen binnen een familie roept ook bij de kijker veel vragen op over politiek en nieuws. Bestaat er zoiets als objectief nieuws of 'de waarheid'? Hoe weet je zeker of je de juiste bronnen leest? Waar wortelt ideologie?