The United States of America
James Benning legde in 1975 het Amerikaanse landschap vast via de voorruit van een auto, resulterend in de korte film The United States of America. In 2021 maakte hij deze update, bestaande uit een reeks intrigerende, statische shots van ongeveer twee minuten, één voor elke Amerikaanse staat, van Alabama tot Wyoming. We kijken naar een tentenkamp onder een brug met het bord ‘No stopping anytime’, naar zonnebloemen, industrieterreinen, palmbomen, raffinaderijen, afgravingen, een verlaten benzinepomp, een racebaan, lege parkeerplaatsen bij dichte rolluiken.
De aandachtige beelden, soms met subtiele humor, versmelten tot een alternatief portret van de Verenigde Staten van vandaag, zonder de grote verhalen waar het land zich doorgaans op laat voorstaan. Vaak zijn het plekken die op het punt staan om in verval te raken – een wereld waarin mensen hebben gepakt wat ze nodig hadden en daar nu alleen nog maar sporen van achterlaten. Maar niets is wat je denkt te zien. Benning toont de Verenigde Staten zoals we denken dat ze eruitzien. Een film als een oefening in goed kijken, met een briljante wending op de aftiteling.