When the Drum is Beating
Ooit was Haïti een rijk, welvarend land; de parel van het Caribisch gebied. Nu behoort het tot een van de armste ter wereld. De band Septentrional, al ruim zestig jaar Haïti's nationale trots, maakt het leven wat dragelijker. De muziek, een mengeling van Cubaanse Big Band en Haïtiaanse Voodoo, is opzwepend en swingend, de teksten vallen in de categorie dagelijks leed ("mijn vriendin wil haar haar niet ontkroezen").Wie danst en zingt, vergeet de armoede en de werkeloosheid en laat de ongekend tragische en gewelddadige geschiedenis van het land even voor wat het is. Haïti vecht al honderden jaren, dag in, dag uit. Tegen bezetters van buitenaf, dictatoriale regimes en natuurgeweld. Ooit was Haïti het eerste land dat zich succesvol ontworstelde aan de slavernij en de eerste onafhankelijke, zwarte staat werd. Nu is het een land "waar je altijd op het ergste voorbereid moet zijn", zegt een lid van de band. Zijn woorden worden op passende wijze geïllustreerd door beelden van de aardbeving uit 2010. De band speelt door, de mensen hebben hen harder nodig dan ooit. "We waren toen niet ontmoedigd en dat zijn we nu dus ook niet", zegt een muzikant. De muziek blijft nog lang na de aftiteling klinken.