The Waldheim Waltz
Filmmaker Ruth Beckermann was in 1986 betrokken bij de protesten tegen Kurt Waldheim, voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties en destijds presidentskandidaat in Oostenrijk. Beckermann filmde de demonstraties die de campagne van de charismatische Waldheim begeleidden en combineerde die met televisie-interviews en nieuwsberichten tot een spannend, chronologisch verslag dat eindigt met de verkiezingen zelf.
De film laat zien hoe Waldheim het zich opstapelende bewijs over zijn betrokkenheid bij de SS tijdens de Tweede Wereldoorlog brutaal pareert met contrabeschuldigingen, ‘alternatieve feiten’ en schaamteloze retoriek. Zelfs wanneer de internationale druk oploopt, blijft hij feiten ontkennen en zijn mantra’s herhalen. Dat roept associaties op met huidige wereldleiders, die serieuze media in een slecht daglicht proberen te plaatsen. De verrassend actuele documentaire laat ook zien hoe het algemene morele denken in dertig jaar is veranderd, met name in de Verenigde Staten, die destijds een onwrikbaar principieel standpunt innamen − iets wat in deze tijd praktisch ondenkbaar lijkt.