Exotica, Erotica, Etc.
Het geluid van de wind en de klotsende golven, het gestamp van de motor, de kleuren van de lucht bij ondergaande zon, de immense afmetingen van een schip op een oceaan die oneindig lijkt... waarom er mannen zijn die kiezen voor een leven op zee, is voor de kijker al snel duidelijk. “Ik wilde het hart van de oceaan binnendringen,” vertelt een van de zeelui. De veelal Griekse en Zuid-Amerikaanse mannen wisselen hun spannende, maar soms ook eentonige bestaan op het schip af met bezoekjes aan de vrouwen in de cafés aan wal. Om daarna weer snel door te varen. Treuren om een vrouw is uitgesloten. Als je daaraan begint, is de lol eraf: “Dan verliest elke nieuwe bestemming zijn betekenis.” De vrijheidsdrang van de mannen staat in schril contrast met de behoeften van de vrouwen, die soms na een eerste blik op hun knappe matroos denken: jóu wil ik hebben. Ooit was Sandy een van de meisjes van plezier. Nu denkt ze als bejaarde dame met weemoed en onverholen verlangen terug aan de dagen met haar favoriete Grieken. Naakt ligt ze op haar sofa, “roestig en beschadigd als een oud schip,” zoals ze zelf zegt.