Lon
In het mondaine en bruisende Antwerpen van de jaren dertig maakt Lon Landau zijn dromen waar: hij wordt hij de eerste bekende decorontwerper bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg. Dan vallen de Nazi's binnen. Lon wordt opgepakt en gevangengezet in een doorgangskamp in Mechelen.
De onzekerheid van transport naar het oosten is daar soms erger dan de honger. Hij brengt veel tijd door in het schildersatelier, waar gevangenen de transportnummers op kartonnen bordjes schilderen. In deze troosteloze omgeving krijgt hij een ingeving. Gebruikmakend van wat hij maar tegenkomt in de barakken, begint hij marionetten te maken. Fysiek is hij gevangen, in gedachten vrij. Deze persoonlijke korte animatiefilm van familielid Nina Landau is een ontroerend portret van een kleurrijke man en een ingetogen ode aan de verbeelding.