When the War is Over
‘Een vijand doodschieten is niks hier. Ik zou het zo doen, naar huis gaan en rustig slapen. Echt, er is niets ongewoons aan moorden in Bonteheuvel. Er is zelfs een nieuwe mode: alleen als je in het hoofd schiet, is het een goede moord. Daar komt ook de uitdrukking bursting his cap vandaan.’ Bonteheuvel ligt net buiten Kaapstad. In de jaren tachtig werd Bonteheuvel berucht door de gewelddadige rellen in de strijd tegen apartheid. Jongeren verenigden zich in de Bonteheuvel Military Wing, een guerrilla-afdeling van het ANC. Twee voormalige BMW’ers worden in WHEN THE WAR IS OVER afwisselend gevolgd in hun dagelijkse leven. Gori is legerkapitein geworden, Marlon bendelid. Beide hebben, net als andere kameraden, grote moeite hun draai in het dagelijkse leven te vinden. De strijd is gewonnen, maar wat nu? De documentaire is opgedragen aan zeven bij naam genoemde slachtoffers, de gevallen kameraden van BMW en de moeders die de tieners tijdens de anti-apartheidstrijd onderdak boden. Die opdracht verraadt een grote betrokkenheid van de maker. De aanwezigheid van de camera lijkt dan ook niemand te deren, niet tijdens het overleg van bendeleden, niet tijdens het oprollen van illegale shebeens en niet bij de vrouw die blij is dat haar oudste broer ‘tenminste gewoon door de bus is overreden’. Met zijn onopgesmukte manier van filmen geeft filmmaker François Verster een raak beeld van het uitzichtloze leven in Bonteheuvel.