Schooling Jewel
In SCHOOLING JEWEL staat de 17-jarige scholiere Jewel Offor centraal. Ze zit in het laatste jaar van de Central East High School in Tulsa, Oklahoma, waar ze tot de betere leerlingen behoort. In het eerste semester draait alles om de strijd om de verkiezing tot homecoming queen. Jewel is vastbesloten om de eerste zwarte winnares te worden in de geschiedenis van de school. Als in plaats van Jewel het blonde meisje Melissa wint, is ze zwaar gedesillusioneerd. Dan blijkt dat er met de stemmen is geknoeid, de eigenlijke winnares is Jewels eveneens zwarte klasgenote Tashia. Jewel stelt vragen over het ingebakken racisme dat uit deze gang van zaken spreekt, maar niemand lijkt zich daar wat van aan te trekken. In het volgende semester krijgt Jewel tot grote woede van haar vader een relatie met Glen, een rijke man van 46. Als ze tegen haar vaders wens in een weekend met Glen in New York doorbrengt, wordt ze het huis uitgezet. Dat zet Jewel aan het denken en ze verbreekt haar relatie. Aan het einde van het schooljaar is Jewel tegen wil en dank van een meisje tot een jonge vrouw geworden. De filmmakers zijn schatplichtig aan de direct cinema. Ze volgen de gebeurtenissen in het leven van Jewel en een aantal van haar klasgenoten op de voet, zonder al te veel in te grijpen.