The Whale Hunt
In de lente smelt het poolijs en beginnen de walvissen aan hun jaarlijkse migratietocht naar het Arctische gebied. Het is de tijd dat de Iñupiat zich voorbereiden op de walvisjacht, een duizenden jaren oude traditie die de gemeenschap niet alleen voorziet van voedsel, maar ook haar maatschappelijke samenhang verleent. Bij wet is vastgelegd dat zij ieder jaar 22 walvissen mogen vangen. In 2007 reisde Jonathan Harris naar Barrow in Alaska, de meest noordelijke nederzetting in de Verenigde Staten. Gedurende zeven dagen volgde hij de Inupiat in hun voorbereiding voor de jacht en de uiteindelijke vangst van twee walvissen. Hij legde de hele reis, van de taxirit naar de luchthaven tot het slachten van de zoogdieren, vast in 3214 foto's. Iedere vijf minuten drukte hij af – tijdens zijn slaap via een timer. De stop-motion-achtige digitale documentatie krijgt een menselijke component door de frequentie te laten afhangen van Harris' hartslag. Door filters toe te passen kan de kijker bovendien inzoomen op subplots. Zo ontstaat een nieuwe, dynamische manier van verhalen vertellen.