Ze hebben er genoeg van. Ze weigeren zich te schamen. Ze weigeren zich te verbergen. En ze hebben er genoeg van nageroepen te worden. Aangestaard te worden. Uitgelachen te worden. Bespuugd te worden. Of het onderwerp van spot of haat te zijn op social media. In een nieuwe serie foto’s portretteert de Deense fotograaf Marie Hald, winnaar van de World Press Photo Award, jonge Scandinavische vrouwen die erop staan zichzelf te zijn.
Sommigen zijn Instagram-activisten die niet langer alleen maar selfies van hun gezicht posten, maar ook van hun lichaam. Ook op het strand. En in bikini. Sommigen zijn in hun dagelijkse leven activist, door – zoals ze het zelf zeggen – “alleen al de ruimte in te nemen die ze innemen” en nu en dan door zichzelf te dwingen iets provocerends te doen, zoals in het openbaar ijs eten.
De portretten die Marie Hald van hen maakte zijn beeldschoon. Omdat dat is hoe zij hen ziet. Als beeldschoon. “Dit gaat niet over het propageren van dik-zijn. En dit geldt zowel voor mij als voor de vrouwen die ik heb geportretteerd. Het gaat over mogen bestaan. Zonder dat er schande van wordt gesproken.”
Deze expositie is gemaakt in samenwerking met de documentaire Fat Front, geregisseerd door Louise Unmack Kjeldsen en Louise Detlefsen, die dit jaar tijdens IDFA vertoond wordt.