The Trial of Ratko Mladić
Het is akelig kort geleden dat Europa werd opgeschrikt door schokkende beelden van concentratiekampen en massagraven in voormalig Joegoslavië. De Bosnië-oorlog kostte aan zo’n 100.000 onschuldige burgers het leven, en twintig jaar na dat bloedige conflict start het Joegoslaviëtribunaal in Den Haag in 2012 het proces tegen de Bosnisch-Servische legergeneraal Ratko Mladić. Hij wordt onder meer gezien als bevelhebber van de belegering van Sarajevo en de moord op 7.000 moslimmannen in Srebrenica.
Filmmakers Rob Miller en Henry Singer belichten de oorlog van beide kanten: ze interviewen de openbaar aanklagers en bezoeken slachtoffers en getuigen, maar bevragen ook advocaten, aanhangers en familieleden van Mladić, die hem als patriottische held beschouwen. Naast de verhalen van slachtoffers en getuigen zijn er vragen over het internationale tribunaal zelf: kan een vijf jaar durend proces gerechtigheid brengen als je er geen dode mee terugkrijgt en de beklaagde de uitspraak niet wil erkennen? Archiefbeelden uit nieuwsprogramma's herinneren op schokkende, maar urgente wijze aan de absurde en zinloze wreedheden van deze vuile oorlog, waarvan de strijd nog niet helemaal gestreden is.