Triumph des Willens
Leni Riefenstahls film over het partijcongres van de National Sozialistische Deutsche Arbeiters Partei (NSDAP) in 1934 is een van de meest controversiële bijdragen aan de filmgeschiedenis. In een stijl en een montage die een esthetisch hoogtepunt zijn in de filmgeschiedenis, heeft TRIUMPH DES WILLENS alle kenmerken van een meesterwerk. Dat dit meesterwerk in dienst stond van de verbreiding van een perverse ideologie doet die kwalificatie niet teniet. Propaganda en meesterwerk blijken elkaar niet uit te sluiten. Dat zij een propagandafilm maakte, wordt overigens nog steeds bestreden door Riefenstahl, maar de film geeft haar ongelijk. TRIUMPH DES WILLENS presenteert de NSDAP als een profaan?religieuze orde met Hitler als zijn goddelijke leider. Om zijn inhoud werd de film in de naoorlogse periode lange tijd door filmhistorici en ?critici doodgezwegen, tegenwoordig doemt TRIUMPH DES WILLENS regelmatig op in discussies over de relatie tussen kunst en propaganda.