Historia de una batalla
Binnen een jaar was het analfabetisme op Cuba bestreden dank zij de alfabetiseringsbrigades, een leger van honderdduizend jongeren die gewapend met krijt en schoolbord erop uit trokken. HISTORIA DE UNA BATALLA volgt hen tijdens hun werkzaamheden. Tevens laat de documentaire zien hoe de bevolking zich inzet voor de economische vooruitgang van het land en zich verzet tegen de invasie in de Varkensbaai.