Together
Wat houdt mensen bij elkaar? "Ze irriteert me mateloos, maar ik houd toch van haar", zegt Ratka over haar lesbische partner Milka. "Toen ik zag dat ze goed kon schoonmaken en kleren kon strijken, zei ik, dat is het!", is Vlado's ontwapenende mening over zijn net als hij verstandelijk gehandicapte vrouw Marija. "Ik weet niet wat hij in me ziet, ik ben geen schoonheid", geeft Branka toe, als haar wordt gevraagd naar Kreso's liefde voor haar. Regisseur Nenad Puhovski verzamelde vijf zeer verschillende verhalen van mensen die een relatie (willen) hebben of hadden en probeert door te dringen tot de kern van liefde en verlangen. Dat levert ontroerende, grappige en soms onthutsende ontboezemingen op, en de wetenschap dat een relatie geen gegarandeerd middel tegen eenzaamheid is. Schrijnend en tegelijkertijd hoopgevend is het relaas van Hrvoje, gekluisterd aan een rolstoel, die zonder schaamte naar de website van zijn favoriete prostituee surft, maar eigenlijk heel graag een kind wil. "Want ik ben gevoelig." De interviews en observaties van de geïnterviewden in hun omgang met partners of herinneringen eraan vormen met elkaar een indringend onderzoek naar dat onbestemde, en vaak zo onlogische verlangen om bij elkaar te zijn. Ondanks alles.