Saydnaya
Buiten een vage satellietfoto op Google Earth bestaan er van de beruchte Syrische gevangenis Saydnaya, zo’n 30 kilometer ten noorden van Damascus, geen beelden. Bezoek is er verboden, en ook aan organisaties als Amnesty International of het Rode Kruis wordt geen toegang verleend. Kortom, Saydnaya is een onpeilbaar zwart gat voor de buitenwereld. De enige bron van informatie bestaat uit de herinneringen van ex-gevangenen. Amnesty International, in coproductie met Forensic Architecture, heeft op basis van deze getuigenissen een virtuele 3D-reconstructie van het marteloord gemaakt. Doordat de gevangenen hoofdzakelijk in het donker leven, en bij vervoer van de ene vleugel naar de andere worden geblinddoekt, zijn vooral geluiden bepalend geweest bij deze reconstructie, die bedoeld is om je enige voorstelling te geven van het dagelijkse leven in deze hel. Het is griezelig goed gelukt. Verken en huiver, en bewonder deze monumentale nabootsing van een gruwelijke werkelijkheid.