GAMA
In het staartje van de Tweede Wereldoorlog vormde Okinawa het toneel van een bloederige strijd. Het Japanse eiland ligt er nu groen en sereen bij, maar op 1 april 1945 begon met de landing van de Amerikaanse troepen een veldslag die angstaanjagend veel levens kostte.
Onder de doden ook veel burgers die zich verborgen in grotten, zoals in de Chibichirigama, waar 140 mensen het oorlogsgeweld probeerden te ontvluchten. Een dag na de invasie, op 2 april, maakten 83 van hen een einde aan hun leven. Bij overgave, zo was hun ten onrechte verteld, zouden ze door de Amerikanen afgeslacht of gemarteld worden.
Verteller en gids Mitsuo Matsunaga doet monotoon, maar toch ook aangedaan verslag van hun zinloze zelfdoding. Daar in die verlaten grotten, waar de herinneringen aan het geweld hun oorsprong vinden, is hij door filmmaker Kaori Oda neergezet als een verbindingsstuk met het verleden. Hij krijgt gezelschap van een geheimzinnige vrouw die als een geestverschijning hem aanhoort en observeert, wanneer hij soms letterlijk de sporen van het leed opgraaft die in het ondergrondse landschap verborgen liggen.