Sepideh - Reaching for the Stars
Sepideh uit Iran durft groots te dromen van een toekomst als astronaut. De tiener bekijkt ’s nachts het heelal en heeft zich aangesloten bij een gedreven man die scholieren astronomieles geeft. Thuis bekijkt ze hoopvol en geëmotioneerd opnames van Anousheh Ansari, ‘s werelds eerste vrouwelijke astronaut. Het ís dus mogelijk! Toen haar vader zes jaar eerder plotseling overleed, ontdekte Sepideh dat ze, door naar de sterren te kijken, dichter bij hem was. Een droom was geboren. Maar haar tomeloze ambitie wordt niet door iedereen begrepen. Astronaut worden is immers geen vanzelfsprekendheid voor een Iraans meisje. En al helemaal niet als er geen geld is om te studeren. Haar moeder en oom maken zich zorgen om het vrijgevochten tiener. Ze wil niet leren koken, bezoekt amper familie en lijkt niet aan een huwelijk te denken. De dappere Iraanse wordt gevolgd tijdens het sterren kijken, maar ook in de schoolbanken, de moskee en thuis, waar steeds meer frictie ontstaat. In de langere periode dat Sepideh wordt gevolgd, wordt duidelijk hoezeer haar toekomstdromen in strijd zijn met haar huidige bestaan en de heersende verwachtingen. Gelukkig kan Sepideh al haar gedachten, dromen en zorgen kwijt in de brieven die ze schrijft aan haar held Albert Einstein.