We Don’t Talk Like We Used To
Kunstenaar Joshua Gen Solondz reisde de afgelopen jaren tussen de VS, Hongkong en Japan. Zijn camera had hij altijd bij zich en in de aanslag. Zo ontstond een beeldencompilatie waarin medische mondkapjes worden afgewisseld met rubberen sm-maskers, toeristen foto’s nemen waarvan je weet dat ze nooit worden teruggekeken, de zon in de lens schittert, een flauwe grap wordt opgevolgd door een abstract beeld en nonchalant geschreven teksten de kijker rechtstreeks lijken aan te spreken met mysterieuze boodschappen.
De montage heeft een stuiterend ritme als de visuele variant op het scratchen van een hiphop-dj. De beelden worden uitgesmeerd tot impressionistische strepen of opgeknipt tot een flikkerend lichtbombardement. Solondz verkent met zijn experimentele film het niemandsland tussen impressionistische reisdocumentaire, psychologisch spiegelpaleis en cinematografische noisepunk. Verpakt in deze overdonderende vorm snijdt de maker onderwerpen aan als ouder worden, ontworteling, lust, liefde en de noodzaak om kunst te maken.