It Still Hurts Exhibition
IDFA neemt een voorsprong op de 75e verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog met een focusprogramma dat de doorwerking van deze en andere oorlogen in onze ‘naoorlogse’ wereld verkent. Naast een veelomvattend filmprogramma worden in It Still Hurts ook drie werken van onderzoeksbureau Forensic Architecture tentoongesteld.
Mengele’s Skull volgt het spraakmakende forensische onderzoek op het lichaam van Nazi-arts Josef Mengele. Het onderzoek was het beginpunt van een forensische benadering van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid. Maar het markeerde ook een overgangsmoment waarbij de verklaringen en trauma’s van betrokkenen plaats begonnen te maken voor objecten en menselijke resten om als getuigen van gebeurtenissen uit het verleden te dienen.
Voor Torture and Detention in Cameroon gebruikte Forensic Architecture satellietbeelden, anoniem gelekte documenten, en foto’s die op sociale media gepost waren om te onderzoeken wat er had plaatsgevonden in twee gevangenissen van antiterreureenheden die leden van de terroristische organisatie Boko Haram vasthielden. Destruction and Return in al-Araqib presenteert een interactieve historische kaart van het bedoeïenendorp al-Araqib in de Negev. De Israëlische regering beschuldigt de bedoeïenen ervan dat zij zich op Israëlisch grondgebied bevinden, terwijl de woestijnbewoners zich beroepen op het feit dat zij al generaties lang op deze plek wonen.