Blown In With The Wind
In Zjojna (Russisch voor ‘verlaten’), een vissersdorp zeshonderd kilometer ten noorden van Archangelsk, ligt het levenstempo laag. Ooit werd er druk gevist in Zjojna, maar aan het eind van de jaren vijftig kwam er een verbod op het vissen en raakte het bloeiende plaatsje zijn belangrijkste bron van inkomsten kwijt. Veel inwoners trokken weg. Toch kwamen er ook mensen terug, op zoek naar de stilte, rust en vrijheid in de streek waar ze opgroeiden. Rust en stilte is er genoeg op deze van God verlaten plek, waar in de winter de poolnacht heerst en in de zomer alle huizen verdrinken in het zand. Ver van staat en samenleving is het een plek waar in de eenzaamheid en het harde klimaat de ultieme vrijheid gevonden kan worden. Uit de gesprekken met de huidige jonge en oude inwoners blijkt dat die vrijheid zowel gezocht als gevreesd wordt.