Sacred Sex
In veel oude beschavingen was seks een integraal onderdeel van de religieuze praktijk. De Tantra-traditie in India en Nepal, en het Taoïsme in China beschouwden seks als een directe weg naar spirituele verlichting. Ook voor-christelijk Europa kende religies die seks, natuur en vruchtbaarheid stimuleerden. De oude mysterieuze erotiek komt sinds enige tijd weer aan de oppervlakte. Seksueel onderzoek wendt zich af van de functionele oriëntatie en gaat in de richting van extase, controle op de zaadlozing en meditatieve seks.