Een kettingzaag voor het verleden
De cineast Louis van Gasteren gaf met generatiegenoten Bert Haanstra en Jan Vrijman betekenis aan de Nederlandse documentaireschool. Met zijn onderzoekende en persoonlijke observaties leverde hij een belangrijke bijdrage aan de na-oorlogse cinematografie in Nederland. Ad ‘sGravensande maakte een portret waarin de 75-jarige documentairemaker vertelt over zijn denken en doen. Van Gasteren groeide op in het Luxemburgse Echternach, vlak tegen de Duitse grens. Hij had een moeizaam contact met zijn moeder, voor wie hij zelfs weerzin voelde. Voor zijn vader, de beroemde acteur Louis van Gasteren senior, had Van Gasteren daarentegen veel respect. Ook nu nog is hij zich bewust van diens invloed. Ook de belevenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben hun sporen nagelaten in zijn werk. EEN KETTINGZAAG DOOR HET VERLEDEN is gelardeerd met beelden uit het archief van de familie Van Gasteren en fragmenten uit zijn films.