Modern Tribalism
Op de snelweg van het materialisme is de hedendaagse mens zijn lichaam, ziel en geschiedenis vergeten. Rituelen, in elk denkbare en ondenkbare vorm, moeten het bewustzijn van de mens en de verbondenheid met zijn medemens terugbrengen en vergroten. Mimi George en Rick Kent laten zien op welke manieren moderne Amerikanen hun primitieve zelf terug proberen te vinden. Tattoeage-kunstenaar Big Mike brengt met zijn tekeningen ‘een beetje van binnen op de buitenkant’. Piercing-goeroe Fakir Musafar ziet zichzelf en collega-doorboorders als moderne sjamanen en piercing als een manier om aan de beperkingen van het lichaam te ontsnappen. Bijzonder en huiveringwekkend zijn de filmpjes die Fakir Musafar van zichzelf maakte tijdens zijn vroege experimenten met ripping flesh. Larry Harvey organiseert jaarlijks het mega-kunstfestijn Burning Man in de woestijn van Nevada, een acht dagen bestaande vrijplaats waar mensen hun geestelijke en fysieke ballast in vlammen laten opgaan. En in Santa Fe verzorgt Harold Gans de jaarlijkse verbranding van Zozobra, old man gloom, het symbool voor al het slechte in de mens. De opnamen van de verschillende rituelen zijn omlijst met commentaren van onder andere schrijver Tom Robbins en auteur/medicijnman Malidoma Some. De rituelen zijn prachtig in beeld gebracht door cameraman Scott Jones, waarbij vooral het op de gortdroge woestijngrond gebouwde kunstdorp van Burning Man zich leent voor sprookjesachtige en spectaculaire plaatjes.