By Then
In zijn aangepaste busje stuurt taxichauffeur Kofi zijn gehandicapte passagiers door een veranderend Parijs. Bezorgd luistert hij naar de actualiteitenprogramma’s op de autoradio, die verslag doen van de nieuwe realiteit in Frankrijk: van de nasleep van terreuraanslagen en koloniale verwikkelingen tot en met presidentsverkiezingen en protestmanifestaties. Gelukkig valt er ook wat te lachen met zijn veelal vaste klanten, die zich van een sereen glimlachende Kofi helemaal mogen laten gaan door hard te schreeuwen, te zingen of op het raam te schilderen. Ze vertellen over hun eigen beslommeringen, of genieten met hem in alle rust van een mooie aria of klassiek concert op de radio.
Met zijn taxi passeert Kofi de gedenkplekken voor de slachtoffers van aanslagen en manoeuvreert hij kalm door demonstraties heen. De wat melancholische, schijnbaar onverstoorbare chauffeur vertelt niet veel, maar filmmaker Matthieu Dibelius laat de schitterend gefilmde beelden van een leven in de cocon van Kofi’s taxi tijdens regenachtige opstoppingen in het drukke stadsverkeer voor zich spreken.