The Typewriter, the Rifle and the Movie Camera
Voor veel hedendaagse filmmakers is Samuel Fuller niet minder dan een held. Hij was een van de eerste schrijver/regisseur/producent die uit het traditionele Hollywood?systeem tevoorschijn kwam. Hoewel zijn grootste films tot de klassieke genres van de western of de oorlogsfilm behoren, wist hij ze altijd een persoonlijke en kritische draai te geven. Met name zijn onophoudelijke strijd tegen racisme speelt in veel van zijn films een rol. Adam Simon, voormalig assistent van Roger Corman, laat in dit portret naast de filmmaker zelf, ook Martin Scorsese en Jim Jarmusch aan het woord over hun bewondering voor deze sigaarrokende cineast. Samen met Quentin Tarantino struint interviewer, verteller en producent Tim Robbins door Fullers huis in Los Angeles. Tarantino voorziet tal van stoffige rekwisieten op de van hem bekende geëxalteerde manier van levendige anekdotes en citaten.