[The Black Man in the Cosmos]
In 1971 gaf jazzmuzikant en ‘kosmologisch filosoof’ Sun Ra een vak aan de Universiteit van Californië onder de titel ‘The Black Man in the Cosmos’. De reeks lezingen kwam aan de basis te staan van de film Space Is the Place, een vroeg voorbeeld van wat inmiddels Afrofuturisme wordt genoemd. Het is concertfilm en sciencefiction ineen, waarin Sun Ra en zijn ‘Arkestra’ op een verre planeet een thuiswereld voor de zwarte mens creëren.
De Franse mediakunstenaar Kitoko Diva grijpt in deze installatie terug op zowel Sun Ra’s lezingen als de film, en verbindt ze aan de Franse protesten na de dood van Adama Traoré in 2016. Traoré stierf na een hardhandige arrestatie, en zijn naam werd eerder dit jaar opnieuw gescandeerd na de dood van George Floyd in Amerika. Zo koppelt Diva archiefmateriaal aan het licht ontvlambare heden, en vermengt ze mythologie en geschiedschrijving. Diva’s installatie plaatst Sun Ra’s militant hoopvolle visie op een eigen plek voor de zwarte mens, ergens in de kosmos, naast de afwezigheid van zo’n plek in het heden.