Another Body
Er staan inmiddels miljoenen deepfakes online en 90 procent ervan betreft porno waarvoor geen toestemming is gegeven. Het gaat om geluidsfragmenten, afbeeldingen of video’s die door intelligente software zijn gecreëerd en bijna niet van echt te onderscheiden zijn. In dit deels geanimeerde verslag van een slachtoffer van deepfakes volgen we Taylor, die ontdekt dat er pornografische video’s circuleren waarop haar hoofd is geplakt. Omdat de politie amper thuis geeft, gaat de techstudent, met hulp van een deskundige en een medestudent, zelf op onderzoek uit.
Ze onthult een onlinewereld vol misogyne chatgroepen, waarin jongens en mannen elkaar tips en opdrachten geven om vrouwen en meisjes op hun plaats te zetten en de mond te snoeren. Ondertussen holt de wetgeving achter de feiten aan en zwijgen de slachtoffers uit schaamte, terwijl het nepmateriaal niet alleen impact heeft op hun mentale welzijn, maar ook op hun carrièrekansen. Het aantal deepfakes verdubbelt elke zes maanden, zo meldt Another Body aan het einde.