Ajax - Hark The Herald Angels Sing
Het seizoen van 1999-2000 was voor het eerste elftal van de Amsterdamse voetbalclub Ajax een dramatische periode. Keer op keer werden wedstrijden verloren, terwijl er feest gevierd zou moeten worden: de club bestond precies 100 jaar. Regisseur Roel van Dalen filmde echter niet alleen de spelers van het eerste elftal; hij was ook in Ghana, waar Ajax een voetbalschool heeft en waar scouts op jacht gaan naar goedkoop jong talent. Ook legde hij de verrichtingen van de D-pupillen vast, jongetjes van een jaar of tien die met strenge hand gecoacht worden op weg naar het kampioenschap aan het eind van het seizoen. De camera volgt de spelers, de trainers en de leden van de technische staf van het veld, waar ze in de schijnwerpers staan, tot in de beslotenheid van kleedkamers en kantoren. In de kleedkamer gaat iedereen op zijn eigen manier om met de spanning en de frustraties. We zien hoe de jonge Christian Chivu zijn teleurstelling verbijt wanneer hij na een rode kaart van het veld gestuurd is en hoe de D-pupillen uitgefoeterd worden als ze in de warming-up niet hard genoeg hun best hebben gedaan. Zo wordt duidelijk hoe groot de druk is die op de spelers ligt: ze moeten presteren en als ze dat niet doen, vliegen ze eruit. In de vergaderingen van de staf komt vooral de vergaande verzakelijking naar voren. De AFC Ajax is een miljoenenbedrijf, waar naast passie voor het voetbalspel ook keiharde zakelijke belangen spelen.