I, Afrikaner
Annalet 'Makkie' Steenkamp is afkomstig uit een familie van blanke Afrikaanse boeren. Bijna negen jaar lang legde ze momenten uit het alledaagse leven van haar familieleden vast met als doel hun onbreekbare band met de Zuid-Afrikaanse bodem te doorgronden. Hoezeer die band op de proef gesteld wordt en hoe complex het is een nieuwe sociale en politieke structuur op te zetten, ondervindt de familie Steenkamp aan den lijve. De Apartheid mag dan voorbij zijn, het racisme heeft een diep spoor getrokken door de Zuid-Afrikaanse samenleving. Blank en zwart leven grotendeels gesegregeerde levens en de boeren, nog steeds de werkgevende en bezittende klasse, zien hoe het geweld jegens hen hand over hand toeneemt. Steenkamp toont zowel inhoudelijk als in vorm de vele verschillende kanten van het verhaal. Zorgvuldig gekadreerde shots van het Zuid-Afrikaanse landschap worden afgewisseld met beelden van het leven van haar familie. Vier generaties reflecteren vanuit hun specifieke positie op hun persoonlijke en politieke situatie. Steenkamps grootmoeder is na verschillende geweldsincidenten de boerderij ontvlucht, haar moeder slaapt met een automatisch wapen naast haar bed, haar schoonzus twijfelt over het stichten van een gezin terwijl haar nichtje Shanel, geboren na de Apartheid, juist midden in de zwarte cultuur staat. In haar woorden: "Ieders bloed is dezelfde kleur rood".