AI & Me
Kan kunstmatige intelligentie weten wie ik ben door alleen naar mij te kijken? Ben ik voorspelbaar? Ben ik net zoals de anderen die zich precies zo kleden als ik? Met de provocerende installatie AI & Me wil het kunstenaarsduo Mots onderzoeken in welke mate mensen bereid zijn om zich door een machine te laten beoordelen op basis van hun uiterlijk.
De installatie bestaat uit een zwarte houten doos met een camera en een tv-scherm waarbij deelnemers worden onderworpen aan de ongefilterde analyse van AI. Ze ontvangen een (soms op het botte af) eerlijke mix van beschrijving en advies vanuit het perspectief van de machine. Hoe prettig voelen we ons eigenlijk bij zo’n technologisch oordeel, en welke bredere implicaties heeft dit voor het gebruik van AI in ons leven?