Ballade vom Kleinen Soldaten
Verslag van een reis naar het territorium van de Miskito-indianen in Nicaragua, die in staat van oorlog zijn met de Sandinisten. De documentaire bestaat voor een groot deel uit interviews met de indiaanse guerrillastrijders: jongetjes van tien, twaalf jaar. In hun ooggetuigenverslagen vanuit de vluchtelingenkampen spreken ze op bijna stoïcijnse wijze over martelingen en executies. Ooit steunden de Miskito’s de Sandinistische revolutie, omdat ook zij weinig op hadden met de toenmalige Somoza-regering. Maar zodra de Sandinisten de macht hadden veroverd, werden de indianen verdreven naar kampen. De opstandelingen werden vermoord en hun veestapel werd in brand gestoken. Tijdens een vertoning in Amerika protesteerden Sandinisten tegen de pro-indiaanse strekking van de film, en ze beweerden dat Herzog samenspande met de Contra’s en de CIA. Herzog bracht daartegenin dat hij, net zoals hij vaker heeft gedaan, een onderdrukte minderheid een stem heeft gegeven.